Vzdělávací program
Základní škola Porozumění s.r.o. bude vzdělávat žáky prvního stupně základní školy, tedy 1. – 5. ročníku. Školní vzdělávací program bude vycházet z Rámcového vzdělávacího programu pro Základní vzdělávání…
více...
kde základní vzdělávání na 1. stupni usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání.
Je založeno na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků nadaných a mimořádně nadaných).
Vzdělávání svým činnostním a praktickým charakterem a uplatněním odpovídajících metod motivuje žáky k dalšímu učení, vede je k učební aktivitě a k poznání, že je možné hledat, objevovat, tvořit a nalézat vhodnou cestu řešení problémů (RVP 2021).
Naší snahou bude naplnit klíčové kompetence uvedené v RVP: kompetence k učení; kompetence k řešení problémů; kompetence komunikativní; kompetence sociální a personální; kompetence občanské; kompetence pracovní; kompetence digitální.
Vzdělávací obsah Rámcového vzdělávacího programu
Vzdělávací obsah základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory:
- Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk)
- Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace)
- Informatika (Informatika)
- Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět)
- Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)
- Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis)
- Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova)
- Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)
- Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)
Učební plán
Vzdělávací oblast | Předmět | Třída | Celkem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | |||
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk (1) | 9 | 9 | 8 | 7 | 7 | 40 |
Anglický jazyk (2) | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 9 | |
Matematika a její aplikace | Matematika (3) | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 22 |
Informační a komunikační technologie | Informatika (4) | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
Člověka jeho svět | Prvouka (5) | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 7 |
Člověk a jeho svět (6) | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 6 | |
Umění a kultura | Hudební výchova (7) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Výtvarná výchova (8) | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 7 | |
Člověk a zdraví | Tělesná výchova (9) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 10 |
Člověk a svět práce | Pracovní činnosti (10) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Speciálně pedagogická péče | Speciálně pedagogická péče (11) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Volitelné předměty | Náboženství (12) | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Celkem | 21 | 22 | 25 | 26 | 26 | 118 |
Poznámky k předmětům
- Předmět klade důraz na komunikační, jazykovou a literární výchovu. Ve škole bude výuka psaní probíhat psacím nevázaným písmem. Čtení pomocí slabikářů a pracovních listů. Cílem první třídy je naučit se číst s co největším porozuměním, umět psanou formou vyložit jednoduché myšlenky. Základem pro výuku je pak analyticko-syntetická výuka čtení, s dostatečnou vizualizací a stálým ověřováním porozumění čteného a psaného textu. Neméně důležitý je důraz na porozumění slyšeného a na schopnost se vyjádřit. Postupně si žáci budou upevňovat jednotlivá gramatická pravidla, číst složitější texty, psát delší texty. Průvodcem žáků bude Zážitkový deník, který bude žáky podporovat v radosti ze čtení a psaní a v neposlední řadě z poznávaného.
- Výuka cizího jazyka je nedílnou součástí výuky prvního stupně. Cílem je získat kladný vztah k anglickému jazyku, naučit se naslouchat, vyslovovat jednoduché instrukce, hovořit ve větách, tvořit krátké příběhy.
- Cílem výuky matematiky je nejen potřebná znalost počítání v rámci reálných i desetinných čísel, ale uvedení matematiky do praxe. Vysvětlování, proč se učivo vyučuje a co to žákům přináší do života. To se týká také geometrie. Matematika bude vyučována v rámci školy, ale také v běžných životních situacích. Návštěva obchodu, banky, planetária apod.
- Důraz ve výuce bude na praktické a efektivní využívání informačních technologií, ale taktéž vyslovování rizik, které přinášejí. Žák se seznámí s prací na PC. Individuálně se bude pracovat s již získanými dovednostmi z předchozích let.
- Předmět se zabývá jednotlivými ročními obdobími, dále měsíci, dny v týdnu – hravou formou. Žák se seznamuje s orientací v čase a prostoru a s rodinnými úzkými i širšími vztahy. Výuka prvouky probíhá často v přírodě, v muzeu – zážitkovou formou, vedením deníku aj.
- Předmět je zaměřen na získávání a rozvoj základních poznatků z oblastí týkajících se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví apod. Zabývá se pohledem do minulosti i současnosti. Opět je vhodným předmětem pro projektovou výuku spojenou s návštěvou muzea, kina, divadelních představení, přírodovědeckých stánků aj.
- Předmět žáka provází jednotlivými hudebními žánry, žáci se učí především zpívat. Zpěv je spojen s pohybovou a dramatickou výchovou. Přítomnost blízkého kostela umožňuje zpestření hodin doprovodem varhan. Žáci se seznamují taktéž z hudebními nástroji. Předmět je úzce propojen s pracovními činnostmi a výtvarnou výchovou. V učebně jsou klávesy, kytara, Orffův instrumentář. Propojení s tělesnou, výtvarnou výchovou je samozřejmostí.
- Žáci se seznamují s jednotlivými technikami kresby a malby. Malují společné projekty uvnitř školy a taktéž venku. Hodiny jsou propojeny s pracovními činnostmi, hudební i tělesnou výchovou. Využívá se různých materiálů včetně přírodnin.
- Žáci cvičí v sokolovně a především venku. Tělocvik se často propojuje s hudební výchovou, kde se žáci seznamují se základy tance.
- Viz výše.
- Tento předmět se zabývá účinnou redukací deficitů, které způsobují oslabení žáka. Je jedním z podpůrných opatření. Obsah předmětu se odvíjí od individuálních potřeb žáků.
- Předmět žáky seznamuje se základy křesťanské víry. Předmět bude vyučovat místní trvalý jáhen.